ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΣ (ΠΑΝΑΓΙΑ)

ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Η εκκλησία της Παναγίας συνδέεται με τη νίκη εναντίον του Ιμπραήμ το 1826 και γιορτάζει στις 15 Αυγούστου.
Είναι κτισμένος στους πρόποδες του λόφου του οικισμού (πρόποδες της Ζίζιαλης ύψ. 1.466 μ.) κοντά στην πηγή. Είναι σταυρεπίστεγος με τυφλά αψιδώματα με εσωτερικές διαστάσεις 6,70 Χ 4 μ.

Ο κοιμητηριακός αυτός ναός συγκαταλέγεται στους λίγους βυζαντινούς ναούς της Κάτω Μάνης μαζί με εκείνους της Μονής Αγίου Γεωργίου στα Κονάκια, του Αγίου Δημητρίου στον Πλάτανο και την Αγία Βαρβάρα στο Σκουτάρι. Είναι κτισμένος στους πρόποδες του λόφου του οικισμού (πρόποδες της Ζίζιαλης ύψ. 1.466 μ.) κοντά στην πηγή. Είναι σταυρεπίστεγος με τυφλά αψιδώματα με εσωτερικές διαστάσεις 6,70 Χ 4 μ.


ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΥ ΒΙΝΤΕΟ https://www.youtube.com/watch?v=YOctNsqMz3Y
ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΣ, ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Στο τεταρτοσφαίριο της αψίδας σώζεται σπάραγμα (παλαιό κομμάτι), στο οποίο διακρίνεται μέρος του μετώπου της Θ ε ο τ ό κ ο υ, το πάνω μέρος της κεφαλής με το καστανέρυθρο μαφόριο και τμήμα απο το φωτοστέφανο σε ώχρα με κεραμιδί περίγραμμα.




Παναγια του Πολυαράβου....σπανια ισως και μοναδικη αποτυπωση του αγιογραφου...Παναγία,  η παρηγοριά των αμαρτωλών. H "αμαρτωλων σωτηρια".


Η εκκλησία της Παναγίας συνδέεται με τη νίκη εναντίον του Ιμπραήμ το 1826 και γιορτάζει στις 15 Αυγούστου.


Ο ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΥ
Εντύπωση προκαλεί στον προσκυνητή η μεγάλη σε φυσικό μέγεθος αγιογραφία απέναντι από την κεντρική είσοδο του ναού, που απεικονίζει τον Αρχάγγελο Μιχαήλ με ένδυση κοντή μέχρι τους μηρούς, αρματωμένο, με προτεταμένο το σπαθί στο δεξί του χέρι. Με το αριστερό υπερυψωμένο κρατά ένα φασκιωμένο μωρό. Το συνοφρυωμένο πρόσωπο, το αυστηρό έντονο βλέμμα, τα σφραγισμένα χείλη και ο καπνός που βγαίνει από τα αυτιά του, δείχνουν την οργή που τον έχει κυριεύσει. Στις επωμίδες, στις κνήμες και στον θώρακά του διακρίνουμε πρόσωπα εξαγριωμένα, με ολάνοιχτα μάτια, τεράστια στόματα και οδοντοστοιχίες, που καταλήγουν σε δόντια άγριου ζώου!

Ο Άγιος στέκεται επάνω σε έναν ξαπλωμένο καταγής άνθρωπο, με τον πόνο ζωγραφισμένο στο μελαχρινό πρόσωπό του. Το στόμα του είναι ανοιχτό και η γλώσσα βγαλμένη έξω, βίαια, με τανάλια, σημάδι τιμωρίας! Πιο ψηλά, στα δεξιά του Αρχαγγέλου, στο ανοιχτό βιβλίο διαβάζουμε 13 λέξεις: Υπερήφανος, άσωτος, αμελής, φθονερός, κλέπτης, μέθης, υβριστής, φόνος, πόρνος, φιλάργυρος, επίορκος, ψεύτης, πολυφάγος. Οι λέξεις γραμμένες ανορθόγραφα μαρτυρούν λαϊκό αγιογράφο και παραπέμπουν στις γνωστές αμαρτίες.

Σύμφωνα με τον πανεπιστημιακό καθηγητή Θεοχάρη Προβατάκη ο Αρχάγγελος τιμωρεί τον αμαρτάνοντα, ενώ το μωρό συμβολίζει την ψυχή του. Είναι μια νοοτροπία που ξεκινά από τον 15ο αιώνα περίπου, όταν τοποθετούνται οι δύο Αρχάγγελοι στις πόρτες των Ιερών. Αντίστοιχες απεικονίσεις του Αρχαγγέλου με κάποιες παραλλαγές υπάρχουν σε αρκετές εκκλησιές και μοναστήρια της Ανατολικής Μάνης, γεγονός που πιθανόν να αποδεικνύει ότι η περιοχή έχει προστάτη τον Αρχάγγελο Μιχαήλ, τον υπερασπιστή του Λόγου του Θεού, τον Τιμωρό της αδικίας.

ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΑ
Η παράσταση δείχνει Αρχάγγελο και τα σβηστά γράμματα ψηλά αποδεικνύουν ότι είναι ο Αρχάγγελος Μιχαήλ, καθώς επίσης και γενικά η παρουσίαση. Διότι είναι φανερό ότι ο Αρχάγγελος Γαβριήλ είναι με μακριά ένδυση και χωρίς άρματα συνήθως, ή πολλές φορές με τον κρίνο που προσφέρει στην Παναγιά, απλά αγγελιοφόρος του Επουράνιου Πατρός. Ο Μιχαήλ όμως παρουσιάζεται αρματωμένος συνήθως με προτεταμένη ψηλά την σπάθα, που πολλές φορές είναι πύρινη φλόγα. Η ένδυση κοντή μέχρι τους μηρούς. Στην απεικόνιση αυτή το δεξί χέρι φέρει την σπάθα υψωμένη, αλλά το αριστερό υπερυψωμένο κρατά ένα πολύ μικρό φασκιωμένο μωρό στη φούχτα του.

ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΑ
Στο τεταρτοσφαίριο της αψίδας σώζεται σπάραγμα (παλαιό κομμάτι), στο οποίο διακρίνεται μέρος του μετώπου της Θ ε ο τ ό κ ο υ, το πάνω μέρος της κεφαλής με το καστανέρυθρο μαφόριο και τμήμα απο το φωτοστέφανο σε ώχρα με κεραμιδί περίγραμμα. Στον Ανατολικό τοίχο του ιερού την κόγχη με τη Θεοτόκο πλαισιώνει η παράσταση του Ευαγγελισμού. Η μορφή της Παναγίας δεξιά απο την κόγχη είναι εξίτηλη.




ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΑ, ΤΟ ΤΕΜΠΛΟ



ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΥΑΡΑΒΟ
Στη δεσποτική εικόνα της Θεοτόκου, Παναγία ένθρονη βρεφοκρατούσα με τον τίτλο “Η Αμαρτωλών Σωτηρία”. Συνήθως στη θέση αυτή είναι η “Κυρία των Αγγέλων”.

ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΑ, Ο ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ.
Στις επωμίδες, στις κνήμες και στον θώρακά του Αρχάγγελου διακρίνουμε πρόσωπα εξαγριωμένα, με ολάνοιχτα μάτια, τεράστια στόματα και οδοντοστοιχίες, που καταλήγουν σε δόντια άγριου ζώου!

ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΑ, Ο ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ
Εντύπωση προκαλεί στον προσκυνητή η μεγάλη σε φυσικό μέγεθος αγιογραφία απέναντι από την κεντρική είσοδο του ναού, που απεικονίζει τον Αρχάγγελο Μιχαήλ με ένδυση κοντή μέχρι τους μηρούς, αρματωμένο, με προτεταμένο το σπαθί στο δεξί του χέρι. Με το αριστερό υπερυψωμένο κρατά ένα φασκιωμένο μωρό. Σύμφωνα με τον πανεπιστημιακό καθηγητή Θεοχάρη Προβατάκη ο Αρχάγγελος τιμωρεί τον αμαρτάνοντα, ενώ το μωρό συμβολίζει την ψυχή του.


ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΑ
Πιο ψηλά, στα δεξιά του Αρχαγγέλου, στο ανοιχτό βιβλίο διαβάζουμε 13 λέξεις: Υπερήφανος, άσωτος, αμελής, φθονερός, κλέπτης, μέθης, υβριστής, φόνος, πόρνος, φιλάργυρος, επίορκος, ψεύτης, πολυφάγος. Οι λέξεις γραμμένες ανορθόγραφα μαρτυρούν λαϊκό αγιογράφο και παραπέμπουν στις γνωστές αμαρτίες.